Bina Web Sendiri

Thursday, August 26, 2010

TEPUNG BARISAN

Assalamualaikum wm.wb.

Saban hari gi Pasar Ramadhan(PR), dah tu kena gi awal plak. Tak gemo le berpusu-pusu n berebut-rebut. 
Takle berebut mana sebenornya qiu panjag je. Buang mase kan. 

Takat ni la teman leh jimat cermat. Anak-anak semua blajo n tinggal kat asrama,  tak dok kat umah.  Nak masak sekali tahan 2/3 ari baru abis, tentu dah tak sedap. Muktamad nya kena bli juge le.


Kalo kome nak tau, ni ade cite bagus ni. Kat Kamunting ni ade PR yang besar kawasannya, sekitar 150 hingga 200 peniaga atau gerai. Stat jam 15:00 dah de pengunjung membeli. Ramai pengunjungnya.Kalo lambat sikit nak belinye kena la berbaris qiu. 

Antara yang ramai pembelinya di gerai Tepung Barisan, sape nak beli kena masuk Barisan noo!. Mase pengunjung  paling ramai sekitar pas balik keja, jam 17:00-18:00. Nampak benor tepung barisan ni btul menyerlah. Panjang qiu sampai 20 orang kadang lebih. Dulu, 4/5 taun pelangganya mencecah sepanjang 50 orang berqiu. La ni bukak kaunter banyak sikit.

Kenapa panjang?  Kenapa digelor Tepung Barisan ?   Kenapa nak beli kena  masuk Barisan?.
Yele! dah sedap enak lazat nih, tentu jadi kegemaran semua golongan daripada budak sampai orang tua yang dah luruh semua gigi.

Bende nye hanyalah juadah tepung talam(TT) je. TT yang begitu liun dan lembut, lemak-manis n masin yang sangat berpadanan dan ngam fulamak ooi!. macam-macam, komplit. TT berbagai, pandan, keladi, ubi, gula kabung(merah), jagung, durian, vanili, jugak karipap basah, popia basah dan lain lagilah. Dek ramainya pengunjung dan pembeli terpaksa la berbaris qiu ; so tu lah di panggil Tepung Barisan, he  he. 


Pas balik trawih gerenti tepung talam yang dah kena sejuk kat peti tu menjadi buruan di umah, takat satu polistrin tu sorang senag-senang langsai tau,  keh  keh.


ari ni pasai TT dulu ,  so .  .    .  Esok , insyaallah jumpe lagi bye .  .

Reactions:

2 comments:

tepung talam memang sedap makan masa tengah sejuk

salam ziarah
→ : walau sedikit

tepung talam...memang sedap. kalau dah berbaris nak mendapatnya tu... pasti sangat sedap, kan

salam ziarah

→ : walau sedikit

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More